By using this site, you agree to our Privacy Policy and our Terms of Use. Close

Forums - Nintendo Discussion - Thread under Construction, Please Do Not Post

Thank you for your patience. This thread will be open as soon as possible. Thank you.

 

When somebody uses a term like "Best Video Game Ever," quite a few titles come to mind. Really, bring up this topic, and you will get tons of games from multiple generations and all sorts of platforms. However, looking through lists of the Top 10, 25, 50, or 100 games will show that compared to consoles and personal computers, handheld platforms are largely overlooked. The only handheld exclusive you'll likely find is Pokemon Red/Blue.

Perhaps it's because Pokemon stands out so much, or perhaps it's because it was such a huge leap for handheld gaming, but the game's flaws tend to be overlooked or ignored. Even other great games are often criticized on a regular basis. Ocarina of Time is the best-rated game ever, but people are quick to criticize everything from the Water Temple to its slow pacing to the long-winded owl. In contrast, Pokemon's first generation is rarely given the same treatment.

Which is why I'm listing 150 (or so) flaws with Pokemon Red, Blue, and Yellow. Why 150? Because 100 is too obvious.

Note that these criticisms are for the Western versions of the games, as opposed to the 1996 originals. The original games had their own problems, but I can't read Japanese.

 



Love and tolerate.

Around the Network

Basic Mechanics

1. Why is Dragon a type in this game? There is one family of Dragon Pokemon, the Dratini line, and a single move, Dragon Rage, which does fixed damage. Unless having tons of types is really important, there is no reason to have the Dragon type at all.

2. Same with Ghosts. The single Ghost line in this game is part Poison and lacks the moves to make it useful against Psychic types, thus negating the entire point of the Ghost type. That's two pointless Types from the word go. GameFreak could have instead included more Pokemon in other under-represented types, like Fire, Electric, and Fighting.

3. In Pokemon Red/Blue/Yellow, inventory space is very limited. Your Bag holds a total of 20 types of items. This encompasses every type of item though. Those 99 Revives take up the same space as an Old Rod or just one Revive. 

4. Even your PC can't hold all the junk you will end up collecting unless you feel inclined to use every TM as soon as possible.

5. Also, I would like to point out that this universe has the technology to stuff an 8.8 meter long Onix into a ball that fits in a child’s hand, making all of these inventory issues nonsensical in-universe.

6. Money is surprisingly rare. You lose half your money every fight, and since there's nowhere to keep it like in Gen 2, you will be instantly poor after losing a fight. And since trainers never fight you again, there is basically a fixed amount of cash in the game until you can beat the Pokemon League. Said amount shrinks drastically if you are saving up to buy expensive items and get beaten in a fight. Meaning that you are encouraged to spend al your money as soon as possible, but are occasionally penalized for doing so.

7. The first generation of Pokemon games were remarkably glitchy. Focus Energy and Dire Hit, which were supposed to quadruple the rate of critical hits, actually cut the rate by three quarters. Extremely high or low stats could cause the game to freeze or stats to roll over back to zero during battle. Every move except Swift has an extra 0.4% chance to miss. Pokemon that went up more than one level at a time could miss out on learning moves, making training weak Pokemon a pain. It’s far from unplayable, but these are still problematic.

8. When a Pokemon is affected by Sleep, it takes an entire turn for them to wake up. During this time, they can be put to sleep again by a faster opponent. Sure, Hypnosis is inaccurate, but Sleep Powder has a 75% success rate, and even Hypnosis hits more often than not. This removes much of the risk of using Sleep-inducing moves, making it the best status ailment to use. There should not be a best status ailment.

9. A Frozen Pokemon could only be thawed if the enemy used a Fire attack or if their trainer used an item. This would be even worse than Sleep if it weren’t such a rare ailment.

10. Moves that lasted several turns, such as Wrap and Fire Spin, did not allow the target to move during their duration. This most serves to waste time and frustrate players. It’s enough to make you wonder why they aren’t single-turn multi-hit moves like Fury Attack. 

 

Opening Act

11. What is up with the Bulbasaur family? The initial starting Pokemon aren't that bad, but Bulbasaur definitely gets the worst final form of the trio. Charmander becomes a dragon, Blastoise gets a couple of cannons, Venusaur gets a flower. And aesthetics aside, Venusaur doesn't learn as many useful moves as its counterparts. No wonder Charizard and Blastoise were the ones on the front of the game in the West.

12. As for Charizard, why is it not a Dragon? I already mentioned the lack of Dragon Pokemon in G1, and there is no shortage of Flying Pokemon. A Fire/Dragon starter would have been cool.

13. Pokemon Yellow has the worst starter in the franchise. You are given a Pikachu that can not evolve before items like the Light Ball existed. Other than dealing with Zubats on Mt. Moon and Misty, it is obsolete as soon as you get a Mankey, Nidoran, or Butterfree before the first gym. It is ineffective against 3 of the first 4 gyms and too weak afterwards. Worse, the damn thing will whine every time you put it in Bill's PC, ruining the primitive Happiness mechanic. Either you can be happy, or your Pikachu can.

14. Professor Oak does not remember his grandson’s name in the opening of the game, despite living in the same small town. This always struck me as odd, but maybe it’s because Oak is having mental problems due to his age or something? Except according to Pokemon Platinum, Oak is 47 during the events of Gen 1. So he’s just a jerk.

15. The first thing you do with your starter is cross Route 1. There, you get stuck in Viridian City until you complete a fetch quest. This is padding, and it sucks.

16. You only get the Pokedex after going across Route 1 the second time, and only get the Poke Ball tutorial after the third trek across the route. Until then, you can only fight or run from foes due to your lack of equipment and the Poke Mart not selling anything.

17. When the Poke Mart finally does open up, they don't sell Potions (except in Yellow). Why the **** would you sell Burn Heals and not Potions? Burn Heals are mostly useless until late in the game, while Potions would be the most useful at this point. You're just going to get new players to waste money on useless garbage they won't know is nearly useless until much later, when they actually can afford them.

18. Route 22 is a great place to capture party members, especially in Yellow, but putting the Rival here with a tough team early on is cruel. His team is pretty tough if one happens to wander here early on, especially if they haven't caught any Pokemon yet and are just looking around. Plus, in Red/Blue, you can not counter your rival’s Charmander if you chose a Bulbasaur.

http://cdn.wikimg.net/strategywiki/images/f/ff/Pokemon_Yellow_Rival.png

19. Route 2 is surprisingly dull. At least give us an item to find or a trainer to fight. Sure, the patch of grass contains Bugs, but considering the nearby Bug-themed forest, that's not exactly exciting.

20. About 30% of wild Pokemon in Viridian Forest are literally incapable of attacking you. This probably convinced countless children that letting their Caterpie or Weedle evolve would make them useless. That is possibly the worst lesson to for the game to teach about Evolution in this series.

21. Bug Catchers have largely disappeared over time, and this game shows why nobody cares. They trained their Metapods and Kakunas to be stronger than the wild Pokemon, but still only use Harden? The game's first dungeon should not be so tedious.

22. Red and Blue both make one of the two Bugs rare, but not impossible to find. Interesting, but I should be running into Caterpie/Weedle more than 5% of the time. Yellow solved this problem... by completely removing removing the Weedle. Yay?

23. Pewter City is a decent place, but the Science Museum is a nasty newbie trap. The fee is not too high, but considering the lack of tangible rewards and the scarcity of cash, it only serves to punish the curious player.

24. Brock's Rock-type Gym is pretty nice, giving the basic formula of being able to avoid gym trainers at the cost of XP and cash, but he obviously hired the wrong trainer. He uses a Diglett and a Sandshrew, neither of which have anything to do with the Rock-type.

25. Brock himself is a good fight, but there has to be a better TM for him to give than Bide. Even sticking to this generation’s Technical Machines, Rage would be a great fit. 

 



Love and tolerate.

Mt Moon and Cerulean City

26. On Route 3, literally 90% of the wild Pokemon you run into are Normal/Flying. Because lord knows that everywhere other than Viridian Forest so far hasn't included enough Normal/Flying Pokemon to catch.

27. Also, why are all of the trainers to the far west end of the Route? The first couple of ledges have a whopping seven trainers to fight, and the remaining 80% of the route has one you can easily avoid. Pacing!

28. I actually like paying for the Magikarp in the Pokemon Center, but this is a good opportunity to mention that Gyarados is not Water/Dragon. That would both make more sense and be cooler, so there's no excuse.

29. Mt Moon is a great dungeon to show everything Pokemon has to offer with its dungeons. It is a big maze loaded with items, trainers, and plot points. It's just a shame that 75% of the Wild Pokemon are Zubats.

30. For those of you more experienced with Zubat's recent incarnations, please remember a few things. First, there was no Crobat yet. Second, Poison/Flying is one of the most boring combos to work with in Gen 1, due to the lack of Poison and Flying moves and abundance of both types. Third, Zubat only ever learns six moves naturally, the first one of value, Bite, requiring you level them up a bit. Fourth, the Zubat family can't learn many moves via TM or HM, including anything appropriate for its Typing. This includes Fly. So 75% of the time, you're facing a Pokemon that you will likely have no desire to ever catch.

31. There are some interesting wild Pokemon in Mt Moon. Though pretty weak, Paras and Parasect can cause status ailments and have a unique typing for this gen. Clefairy is not that powerful, but can learn a lot of diverse TM moves. However, they show up so rarely, it's entirely possible one would not know that they show up in Mt Moon.

32. You meet a couple of new trainer varieties in Mt Moon. First, the Hikers. These burly mountain men are a series mainstay, but they’ve changed over the years. For one, they started using more than three families of Pokemon. Second, they became less obese. I understand they are supposed to be large yet fit, but their Gen 1 sprites are wider than they are tall. You also get the Super Nerd, whose posture is... odd.

33. Why can you only take one of the fossils? It's not like getting here was a collaborative effort. The Super Nerd was going to take both before ambushing a kid who took on the mob. You likely don’t even know what the difference between a Dome and Helix Fossil is. And if you do, there will be far too many Twitch Plays Pokemon references.

34. Remember all that treasure you wanted to get in Mt. Moon but weren't able to get to the first time around? Well, I hope you don't mind not being able to go back for hours, because this route goes one way only!

35. Go to the Pokemon Center in Cerulean City immediately. Your Rival can ambush you before you know you're leaving the city, with the most powerful team you've faced yet, and right after your toughest trial yet. What a jerk.

36. Even after you heal up, you are now trapped. You need to beat your rival to head north or elsewhere, can't go back to Mt Moon, and also have to beat Misty. If you didn't level up very much in Mt Moon or were foolish enough to start with Charmander, become acquainted with that small patch of grass to the west. You will spend ages here.

37. The Bicycle cost over one million currency. Not only is this ludicrously high considering how trainers store Pokemon in miniature TARDIS’s, it also makes you wonder how there can eventually be a Cycling Road reserved for bikers later on. Is Cycling the rich man’s mode of transportation?

38. Also, since you can get Jynx here, I am legally and morally obligated to denounce Jynx.

39. Nugget Bridge is a cool concept, but one has to wonder about the state of this region's security when Team Rocket can employ a Bug Catcher. If Team Rocket can just hire any random Bug Catcher to stand around on a bridge, they've already won.

40. Bill, the Pokemaniac, gives a nice reward for helping him out, a ticket to a cruise ship. That's great. The problem is that he invites you to look at his computer's database of Pokemon. There are four of them. Some maniac he turned out to be.

41. Also, Bill’s machine was able to turn him into a Pokemon and back. Not only does this bring up countless possibilities that are never brought up again, it is also partially responsible for some of the weirder stuff on Deviant Art.

 

Vermillion City

42. That Rocket Grunt broke into a house, stole a valuable item, and literally made a hole in the back of the building to escape. The local police can't find who did it, despite his being exactly four steps from the exit. This is either a clever insight on how police incompetence allows organized crime to gain power or is lazy writing. I’m going with the latter.

43. Unless you make sure to keep a Pokemon with Cut in your party, this poor guy's house is now effectively the entrance to Route 5 for the rest of the game. As if being robbed wasn’t hard enough.

44. Without the breeding mechanics and ability to leave multiple Pokemon at the Day Care at once, it is an extremely inefficient way to level up Pokemon. For context, Pokemon need from 800000 to 1250000 XP to max out their level. Even if your bike around at about 10 paces a second, that means it would take roughly a month of non-stop play to max out a single Pokemon’s level.

45. Meowth is a godsend. Pay Day is the one reliable source of income prior to the credits, even though it does take a while to accumulate much cash. I know that in-game economics is a recurring theme in this list, but Meowth helps solve that problem. So why is it only available in Blue version?

46. That Bug Catcher on Route 6 has two Weedles and a single Caterpie all at Level 16. This means that on no less than 30 different occasions, he saw that his Pokemon was evolving and quickly told them not to go through with it. I'd compare this guy's intelligence to a brick's but even a brick can be trusted not to press the B button very often.

47. I'm not one to turn down the free Squirtle in Yellow, but the timing is poor. St Level 10, it is a bit weak for this point. Plus, its a pure Water type in a region packed with useful Water Pokemon. And you are about to go up against an Electric-type gym. With a level 28 Raichu. Thanks Game Freak!

48. If you get curious in Red/Blue, you'll learn about the mysterious Farfetch'd, which can be your by trading a Spearow. Little do you know that Farfetch'd is one of the worst fighters in the game, with only Ditto being notably worse. It'll be fine at first, but once you realize that it never evolves, it only becomes useful as an HM-slave for cut and Fly. And like Squirtle, it is nearly useless against the Electric-type gym.

49. If you do insist on using a Farfetch'd in Red/Blue anyways, its name will be DUX. That’s because you can’t rename traded Pokemon. And because every Farfetch'd before Yellow version came from this one trader, DUX was the de facto name of the species.

50. The SS Anne is great fun, but does have a certain design flaw. It sails away after you get Cut. Why? The ship is full of trainers to fight and cool items to find! You could lose out on Body Slam and Rest, not to mention a ton of XP and money from trainers. This is like if you couldn't go back to Mt Moon as soon as you entered Cerulean City. Oh wait a minute!

51. Your rival is supposed to be pretty good, right? So why did he barely get any tougher since the last fight? Your team has probably gone up at least five levels each since the last fight, and that's assuming you haven't messed around in Diglett's Cave or Route 11 yet. His have gone up two levels each. True, Abra evolved into something useful (in Red/Blue), but your team also has had time for evolutions. And in Yellow, he has no evolved Pokemon at all!

52. Why do we have to rub the Captain’s back? I feel the strange need to take a shower now.

53. I like Surge's trainers and team in Red/Blue. They are a great way of showing the power of Electric Pokemon and the value of checking out that cave to the east. The problem is the puzzle. You search garbage cans and hope for the best. This is not a puzzle such much as a ritual prayer to the Random Number Gods.

54. In Yellow, Surge uses a single Raichu. It’s powerful, but a single status ailment can win you the battle. There is a reason why every other Gym Leader in the series uses at least two party members.

55. Route 11 is a nice side-route that serves as a training ground now and a way to travel more easily later. Plus, if Abra is not your cup of tea, the local Drowzee is a viable alternative for the team's Psychic. It is a bit generic, but if you are playing Red/Blue, there are no huge issues. If you are playing Yellow though, the wild Pokemon are annoying. AGAIN, about 75% of them are Pidgey, Rattata, or their respective evolved forms. Drowzee breaks things up, but the Spearows, Ekans, and Sandshrew of Red/Blue, which helped make this route feel at least a little bit different, are absent. Isn't the third version of a Pokemon game supposed to be the best one, or have the select picks from the prior duo?

56. Diglett is one of the least imaginative Pokemon ever created. You draw a semi-circle, add a couple of eyes and a nose, and you're done. The slimes of Dragon Quest had more fine detail than this thing.

57. Dugtrio is three Digletts. It's literally in the name. Dug-TRIO. Somebody at some point thought that the best evolution for Diglett was having three of them, and people went along with it. Say what you will about more recent Pokemon like Trubbish, but at least they had an iota of creativity.

58. Of the five Hidden Machines in Generation 1, three of them (Fly, Surf, and Strength), are at least decent moves in their own right. Cut is worse, but at least is viable for a few Grass Pokemon with limited options. Not only is Flash a glorified Sand Attack, it is unnecessary. A few areas become harder without it, but one can beat the entire game without it. The first time I got through Rock Tunnel back as a young noob, I didn’t use Flash.

59. The aide who gives you Flash can only be reached with Cut. Since you can reach Diglett Cave without Cut, you may have to go through that cave an extra couple of times.

60. Since you can obtain Mr Mime via trade at this point, I am contractually obliged to point out how creepy it is to have a Pokemon species is not only humanoid, but also has an honorific. And since half of Mr Mimes are female, we just end up with pronoun confusion on par the Tumblr community. 



Love and tolerate.

Post 4/?



Love and tolerate.

Post 5/?



Love and tolerate.

Around the Network

Post 6



Love and tolerate.

I've got a hammer and a building hat!
OT: Always excited for your threads. Without VGC numbers, I'm interested in what you have planned.



Bet with bluedawgs: I say Switch will outsell PS4 in 2018, he says PS4 will outsell Switch. He's now permabanned, but the bet will remain in my sig.

NNID: Slarvax - Steam: Slarvax - Friend Code:  SW 7885-0552-5988